Sivut

Näin syntyivät menestystuotteet Keisari Mosaic IPA ja Keisari Birra Chiara

Olutkulttuuri Suomessa on jatkuvassa muutoksessa ja uutuuslanseeraukset ovat olennainen osa tätä kehitystä. Tilastojen mukaan uusista kuluttajatuotteista yli 80 % epäonnistuu ja poistuu markkinoilta ensimmäisen vuoden, kahden sisällä. Tässä blogissa sukellamme syvemmälle siihen, miten Keisarit ”Mosse” ja ”Birra” saivat alkunsa.

 

Keisari Mosaic IPA – 2022 vuoden menestyslanseeraus päivittäistavarakaupoissa

Keisari -sarjan ensimmäisen IPA:n toimme markkinoille 2018. Kyseinen tuote jäi kuitenkin muiden IPA-oluiden varjoon kauppojen hyllyillä ja poistuikin valikoimista jo muutaman vuoden päästä lanseerauksesta. Tässä vaiheessa reilusti katkerat IPA:t olivat alkaneet poistua muodista ja tilalle olivat tulleet modernit aromihumaloidut IPA:t, joissa katkeroita oli selkeästi aiempaa vähemmän.

Aloitimme uuden IPA:n kehitystyön investoimalla ensin laitteistoon ja hankimme HopGunin eli humalatykin. Humalatykki mahdollisti humalan käyttämisen panimolla täysin uudenlaisin menetelmin niin, että humalan aromit saatiin paremmin hyödynnetyksi. Humalilla on merkittävä rooli oluen maussa. Testasimme erilaisia humalalajikkeita ja lopulta vuoden tuotekehitystyön jälkeen lanseerasimme Keisari Mosaic IPA:n. Tämä olut nousi nopeasti suosioon sen raikkaan ja hedelmäisen maun ansiosta. Keisari Mosaic IPA:ssa korostuvatkin Mosaic-humala ja tyylikäs tasapaino maltaiden ja humalan välillä.

 

Keisari Birra Chiara – 2023 vuoden menestyslanseeraus päivittäistavarakaupassa

Italialaistyylisen Keisari Birra Chiaran tuotekehitys alkoi jo vuonna 2021 kun tilasimme panimolle ensimmäistä kertaa maissia. Normaalisti oluet valmistetaan ohrasta tai vehnästä. Maissia käytetään italialaistyylisissä lagereissa kuten Peronissa ja Birra Morettissa. Halusimme kehittää kevyemmän lagerin mikä sopisi italialaisen ruoan kaveriksi ja haastaisi edellä mainitut tuontioluet. Teimme taas vuoden verran tuotekehitystä, kunnes olimme tyytyväisiä oluen makuprofiiliin. Maun lisäksi pakkaussuunnitelumme onnistui ja toki hyödyimme myös siitä, kun kotimaisuuden merkitys kuluttajien ostopäätöksissä alkoi korostua. Kotimaista olutta onkin vastuullista kuluttaa, sillä koko arvoketju työllistää yli 20 000 henkilöä. Olimme keväällä varautuneet lanseerauksessa hyvään myyntiin, mutta menekki yllätti niin että ensimmäisestä 60 myyntipäivästä jouduimme myymään 30 päivää tuotetta ’ei-oona’, sittemmin saimme tuotannon pysymään hyvin kysynnän perässä.

 

Pienpanimot haastajan roolissa

Pienpanimoilla on ehdottomasti markkinaosuuttaan merkittävämpi rooli olutkulttuurin kehittäjänä. Uusia oluita tulee kauppojen hyllyille satoja erilaisia vuoden aikana ja enemmänkin olisi tulossa, mutta kauppojen hyllytilat ovat rajalliset. Pienpanimot ovat onnistuneet Suomessa ryöstämään isoilta panimoilta viiden prosentin markkinaosuuden, mutta on täysin realistista tavoitella yli 10 % markkinaosuutta, mikä Pohjois-Amerikan itsenäisillä pienpanimoilla on tänä päivänä.

 

27.10.2023

Janne Paavola

Etkö löytänyt etsimääsi lähikaupasta?
Käytä ääntäsi ja toivo Nokian Panimon tuotteita kauppiaalta!

Vaikuta valikoimaan! Kauppiaat etsivät jatkuvasti uusia tuotteita hyllyille – toiveitasi oikeasti kuunnellaan.
Täytä oheisista linkeistä lomakkeelle toivomasi tuotteet, ja hoidetaan lempparisi lähelle yhdessä.